Skip to main content

Τα Ναι και Όχι της διατροφής για τις μανούλες που θηλάζουν

Ο τοκετός, οι πρώτες μέρες με το μωρό σας, οι ώρες που το θηλάζετε... Πόσο έντονες, κουραστικές αλλά συνάμα τρυφερές στιγμές! Ξέρετε όμως πόσο σημαντικό είναι για μια θηλάζουσα να ακολουθεί μια διατροφή ισορροπημένη και σωστά σχεδιασμένη;

Στο διάστημα του θηλασμού οι ανάγκες της θηλάζουσας σε ασβέστιο, σίδηρο, πρωτεΐνες υψηλής βιολογικής αξίας και βιταμίνες είναι αυξημένες.

Για να καλύψετε αυτές τις ανάγκες θα πρέπει να καταναλώνετε περίπου 4-5 μερίδες γαλακτοκομικών την ημέρα. Τα γαλακτοκομικά προϊόντα χαμηλά σε λιπαρά (1,5-2%) δεν υστερούν σε ασβέστιο σε σχέση με τα ολόπαχα.

Καλές πηγές ασβεστίου είναι επίσης τα ψάρια, τα αποξηραμένα σύκα, η λαχανίδα, τα σκουρόχρωμα λαχανικά, το μπρόκολο και οι ξηροί καρποί.

Σίδηρο και πρωτεΐνες υψηλής βιολογικής αξίας προσλαμβάνετε τρώγοντας αυγό, κρέας, κοτόπουλο, ψάρι και όσπρια συνδυασμένα με λαχανικά και δημητριακά.

Η κατανάλωση ψαριών πρέπει να είναι αυξημένη και για έναν ακόμη λόγο. Τα ψάρια και τα θαλασσινά είναι πλούσια σε ω-3 λιπαρά οξέα τα οποία συμβάλλουν καθοριστικά στη σωστή ανάπτυξη του εγκεφάλου του βρέφους και βοηθούν τη λειτουργία της όρασης.

Οι σαρδέλες, το σκουμπρί, ο γαύρος αλλά και ο λιναρόσπορος είναι πολύτιμες πηγές ω-3 λιπαρών οξέων και η κατανάλωσή τους είναι ιδιαίτερα ωφέλιμη.

- Τρώτε 3 πλήρη γεύματα και 2-3 σνακ ανά 24ωρο. Φροντίστε να έχετε ποικιλία και να καταναλώνετε τρόφιμα από όλες τις ομάδες δηλαδή γαλακτοκομικά, δημητριακά, κρέας, λαχανικά, όσπρια, φρούτα και ψάρια.

- Οι ανάγκες για υγρά κατά την περίοδο αυτή διαφέρουν από μητέρα σε μητέρα γι΄αυτό προσέξτε τα μηνύματα που στέλνει το σώμα σας. Περίπου 2,5 - 3 λίτρα υγρών την ημέρα είναι αναγκαία για να παράγετε το απαραίτητο γάλα χωρίς να αφυδατωθείτε. Τους καλοκαιρινούς μήνες χρειάζεται αύξηση της ημερήσιας κατανάλωσης υγρών.

Στα υγρά περιλαμβάνονται το νερό, το γάλα και οι φρέσκοι χυμοί φρούτων και λαχανικών.

- Αποφύγετε την κατανάλωση αλκοολούχων ποτών. Θα μπορούσατε να πίνετε μπύρα χωρίς αλκοόλ ή κρασί περιστασιακά. Προσοχή στα προϊόντα που περιέχουν καφεΐνη (καφές, μαύρο τσάι, αναψυκτικά, σοκολάτα) γιατί η καφεΐνη είναι διουρητική που σημαίνει ότι χάνετε πολύτιμα υγρά και επίσης γιατί μπορεί να περάσει στο βρέφος με το γάλα. Κάποια μωρά που η μαμά τους πίνει καφέ παρουσιάζουν νευρικότητα ή αϋπνία, ενώ άλλα μωρά δεν αντιδρούν. Για το λόγο αυτό, κατά τη διάρκεια του θηλασμού επιτρέπεται μικρή κατανάλωση καφέ.

- Η κατανάλωση ορισμένων τροφών θέλει προσοχή διότι μέσω του γάλακτος περνάνε στο βρέφος και μπορεί να ενοχλήσουν το ευαίσθητο στομαχάκι του και να εμφανιστούν κολικοί.

Καλό θα ήταν να αποφεύγετε τις βαριές σάλτσες, τα καρυκεύματα, τις δύσπεπτες τροφές και τα τηγανιτά έως ότου το μωρό σας θα μπορεί να τις ανεχτεί.

Αν παρατηρήσετε ότι το μωρό σας γίνεται ανήσυχο όταν τρώτε κάποιο συγκεκριμένο φαγητό, αποφύγετε αυτό το είδος τροφής, συνεχίστε να θηλάζετε κανονικά και όλα θα επανέλθουν στα φυσιολογικά επίπεδα σε μια-δυο μέρες.

Επίσης προσοχή χρειάζεται όταν στην οικογένεια υπάρχει ιστορικό αλλεργίας σε ορισμένες τροφές.

- Πολλές θηλάζουσες μητέρες θέλουν παράλληλα να χάσουν τα κιλά που έβαλαν στην εγκυμοσύνη. Η περίοδος του θηλασμού είναι ιδανική περίοδος για αδυνάτισμα. Επειδή όμως οι ανάγκες σε θρεπτικά συστατικά είναι πολλές, η απώλεια βάρους πρέπει να γίνεται πάντοτε με τη συνεργασία ειδικού. Οι αυστηρές και οι μη ισορροπημένες δίαιτες κατά τη διάρκεια του θηλασμού αντενδείκνυνται γιατί μπορεί να κάνετε κακό στον οργανισμό σας ή μπορεί να χρειαστεί να διακόψετε το θηλασμό λόγω ανεπαρκούς ποσότητας θρεπτικού γάλακτος.

- Οι μητέρες που είναι χορτοφάγοι οφείλουν να προσέχουν περισσότερο τη διατροφή τους και να συζητήσουν με κάποιον ειδικό σχετικά με την πρόσληψη συμπληρωμάτων έτσι ώστε να καλύψουν όλες τις ανάγκες τους.