Skip to main content

Κάρτες Santoro: Πώς εξηγείται η μανία και τι είναι η "διαταραχή της αποθησαύρισης";

Δεν είναι μόνο το δικό μου το παιδί που κάνει συλλογή από κάρτες με αυτή την αξιαγάπητη κουκλίτσα, έτσι δεν είναι; Μήπως και το δικό σας το παιδί κάνει συλλογή Santoro ή το έχει πιάσει μανία με μια άλλη συλλογή;

Το σπίτι είναι γεμάτο με κάρτες, σε κάθε πιθανό σημείο, και ναι, οι συλλογές των παιδιών είναι μία συνήθεια που ίσως εκνευρίζει εμάς τις μαμάδες. Ξέρετε όμως ότι τα παιδιά ωφελούνται πολύ από τις συλλογές τους;

Τα περισσότερα παιδιά μόλις καταλάβουν τι θα πει «δικό μου», συνήθως γύρω στην ηλικία των 2 ετών, απολαμβάνουν να συλλέγουν πράγματα και συνήθως το συνεχίζουν μέχρι την εφηβεία περίπου.

Τους αρέσει να παρουσιάζουν τις συλλογές τους στους άλλους, αντιστέκονται όταν η μαμά προτείνει να πετάξουν κάτι που αποτελεί μέλος της συλλογής επειδή έσπασε ή χάλασε, και περνούν ώρες παίζοντας με τα αντικείμενα ή απλά βάζοντάς τα σε μία σειρά για να τα επιδείξουν.

Παράλληλα με την ψυχαγωγία όμως αναπτύσσουν γνωστικές στρατηγικές και δεξιότητες:

1.Πρώτα πρώτα αναπτύσσουν την ικανότητα να κατηγοριοποιούν και να ομαδοποιούν αντικείμενα. Όταν ένα αντικείμενο μπορεί να αποτελέσει μέρος της συλλογής ενώ κάποιο άλλο όχι, αυτό σημαίνει ότι τα παιδιά αποδίδουν ιδιότητες στα αντικείμενα αυτά και ακολούθως λαμβάνουν αποφάσεις. Η διαδικασία αυτή είναι κομβική για την κατάκτηση των μαθηματικών και θεμελιώδης για την κατανόηση του επιστημονικού τρόπου σκέψης.

2.Η συλλογή αντικειμένων βοηθά τα παιδιά να εντοπίζουν τις διαφορές στα αντικείμενα βάσει ενός κανόνα που έχουν επιλέξει. Αυτό θα τα βοηθήσει πολύ στην ανάγνωση, θα διευκολύνει την αναγνώριση των διαφορών μεταξύ των λέξεων και την κατανόηση των γραμματικών κανόνων ορθογραφίας.

3.Το αντικείμενο που μπαίνει στη συλλογή μπορεί να είναι άσχημο, άγριο, απωθητικό, αλλά εντάσσεται ως ισότιμο μέλος μιας οικογένειας, μόνο και μόνο επειδή μοιράζεται μία κοινή ιδιότητα με τα υπόλοιπα μέλη της συλλογής. Το ίδιο αντικείμενο πιθανό να μην είχε την ίδια αξία αν ήταν μόνο του. Έτσι τα παιδιά κατανοούν τη θεμελιώδη διάσταση της κοινωνικής ζωής και της προσωπικής ανάπτυξης μέσω της ομάδας.

4.Η επιθυμία να ολοκληρώσουν τη συλλογή προσθέτοντας νέα μέλη στοχεύει στο αίσθημα της ολοκλήρωσης, η οποία έρχεται μετά από προσπάθεια και υπομονή. Έτσι τα παιδιά εξασκούνται στο να περιμένουν μέχρι την ικανοποίηση της επιθυμίας τους.

Πότε όμως η συλλογή αντικειμένων είναι ανησυχητική;

Όταν το παιδί χαίρεται να επιδεικνύει τη συλλογή του, να μιλάει για αυτήν, αυτό είναι καλό σημάδι.

Όταν όμως το παιδί αισθάνεται ότι πρέπει να συλλέξει αντικείμενα, ένα «πρέπει» που μπορεί να το οδηγεί σε συγκρούσεις με τους γονείς ή στο να κρύβει αντικείμενα, ίσως υποφέρει από τη διαταραχή της αποθησαύρισης.

Η αποθησαύριση έχει ως αποτέλεσμα τη συσσώρευση μεγάλου αριθμού αντικειμένων που καταλαμβάνουν χρήσιμο χώρο στο δωμάτιο του παιδιού. Το παιδί δεν διαμαρτύρεται απλά, αλλά πανικοβάλλεται στη σκέψη του αποχωρισμού των αντικειμένων, χωρίς οι γονείς να μπορούν να το καθησυχάσουν. Σε αυτή την περίπτωση θα χρειαστεί η συμβολή του ειδικού.

Η διαταραχή αυτή όμως είναι πραγματικά σπάνια. Για τα περισσότερα παιδιά οι συλλογές αποτελούν μία πραγματική απόλαυση μέσα από την οποία μαθαίνουν και ωριμάζουν συναισθηματικά.

Αν ανατρέξετε στο πατρικό σας είναι πολύ πιθανό να βρείτε ακόμα τη συλλογή με τα σετ αλληλογραφίας ή τα γραμματόσημα που μαζεύατε εσείς ως παιδί.