Skip to main content

Τι ρόλο παίζουν οι βαθμοί στην ψυχολογία του παιδιού;

Το πρώτο τρίμηνο τελειώνει και σε λίγες μέρες θα πάρουμε τους βαθμούς των παιδιών μας από το σχολείο. Τι περιμένετε να δείτε και να σας πει η δασκάλα και ποιος έχει το μεγαλύτερο άγχος, το παιδί ή οι γονείς;

Ό,τι κι αν προσδοκά ο κάθε γονιός από την αξιολόγηση του παιδιού του, είτε εκείνο αποδειχθεί αριστούχο ή πάρει μέτριους και κακούς βαθμούς, ένα πράγμα δεν πρέπει να ξεχνάμε:

Δεν πρέπει να μεγαλοποιούμε και να υπερεκτιμάμε το θέμα των βαθμών.

Και αυτό γιατί ο ρόλος που παίζει η βαθμολογία στην ψυχολογία του κάθε παιδιού είναι μεγάλος. Σκεφτείτε ότι:

- Ένα παιδί που παίρνει χαμηλούς βαθμούς ενδεχομένως να νιώσει στεναχωρημένο, κάποιες φορές αδικημένο, μπορεί να αισθανθεί μειονεκτικά απέναντι στους συμμαθητές του, ή ακόμα και αμήχανα μπροστά στη δασκάλα ή τον δάσκαλό του.

- Ένα παιδί που παίρνει καλούς βαθμούς, μπορεί να αναπτύξει φιλοδοξία, υγιή (ή υπερβολικό) ανταγωνισμό και να αποκτήσει αυτοπεποίθηση.

Είναι σίγουρο ότι οι βαθμοί επηρεάζουν τη σχέση του παιδιού με το σχολικό περιβάλλον αλλά και με την ανάγκη και την όρεξη για μάθηση.

-Δηλαδή εάν το παιδί μου πάρει καλούς βαθμούς, να μην το επαινέσω;

Φυσικά και θα το επαινέσετε, χωρίς όμως να μετατρέψετε τον έπαινό σας σε κάτι υπερβολικό και πομπώδες. Η χαρά και η ικανοποίηση της οικογένειας δεν πηγάζει από την σχολική απόδοση του παιδιού.

-Και εάν πάρει κακούς βαθμούς, μπορεί αυτό να τον βοηθήσει με κάποιο τρόπο;

Με τον σωστό χειρισμό από τους γονείς και τους δασκάλους, ναι, η κακή βαθμολογία μπορεί να βοηθήσει το παιδί που θα καταλάβει ότι:

1.Μέσα από τα λάθη μας, μαθαίνουμε.

2.Εάν βάζουμε στόχους μπορούμε να τους πετύχουμε αρκεί να έχουμε επιμονή και υπομονή

3.Πρώτα από όλα το ίδιο θα πρέπει να νιώθει ικανοποιημένο πηγαίνοντας στο σχολείο και πλέοντας στη θάλασσα της μάθησης. Ακόμα κι αν αυτή έχει καμιά φορά φουρτούνες.