Skip to main content

Τα παιχνίδια κατασκευών είναι μόνο για τα αγόρια;

Είναι γνωστό ότι με τα παιχνίδια κατασκευών αναπτύσσονται οι oπτικοχωρικές και οι υπολογιστικές ικανότητες που απαιτούνται για την καλή επίδοση στη μηχανική και στα μαθηματικά. Επίσης είναι γνωστό ότι όλο αυτό πρακτικά αφορά μόνο το «club των αγοριών»! Τι θα λέγατε να δημιουργήσουμε παιχνίδια με χαρακτηριστικά που θα γκρεμίζουν το στερεότυπο ότι τα παιχνίδια για τα κορίτσια πρέπει να είναι σχετικά μόνο με την ομορφιά, τη μόδα και τις πριγκίπισσες; Είναι πραγματικά ενοχλητικό το πόσο λίγες γυναίκες παρακολουθούν προγράμματα μαθηματικών, μηχανολογίας και επιστήμης. ‘Ετσι κάπως γεννήθηκε η ιδέα της «παρέμβασης στον ροζ διάδρομο των παιχνιδάδικων»! Σκοπός ήταν η δημιουργία παιχνιδιών που θα εξοικειώνουντα νεαρά κορίτσια με την πρακτική σκέψη, την μηχανική και τις κατασκευές. Όμως, όσο ευγενής και αν ακούγεται αυτή η επιδίωξη, πιθανότατα ποτέ να μην είχε εμπορική επιτυχία, επειδή υπάρχει ακόμη το στερεότυπο «στα αγόρια αρέσει το κτίσιμο και στα κορίτσια οι κούκλες»! Είναι στη φύση των δύο φύλων! Άραγε θα μπορούσεένα παιχνίδι να εμπνεύσει πραγματικά την επόμενη γενιά των νεαρών κοριτσιών να αγαπήσουν την επιστήμη, την τεχνολογία, τη μηχανική και τα μαθηματικά;

Κατά τη διάρκεια μιας σταδιοδρομίας στη μηχανολογία και τις «τεχνικές» επιστήμες, είναι ολοφάνερο ότι ο αριθμός των γυναικών διαρκώς μειώνεται. Το πρόβλημα μπορεί στην πραγματικότητα να είναι ριζωμένο στην παιδική ηλικία. Αν κοιτάξει κανείς τα παιχνίδια των κοριτσιών εύκολα αντιλαμβάνεται ότι αυτά δεν εμπνέουν απαραίτητα την γυναικεία επινοητικότητα και επιχειρηματικότητα, γι 'αυτό έπρεπε να εστιάσουμε στην δημιουργία παιχνιδιών που θα εμπνεύσουν την επόμενη γενιά των νεαρών κοριτσιών ως προς την τεχνολογία και την καινοτομία.

Ως εναλλακτική λύση στο παιχνίδι με κούκλες και φορέματα, θα ήταν καλό κάθε κορίτσι να μεγαλώνει με πολλές επιλογές και αγάπη για όλα τα θέματα, ώστε να μπορέσει να αποκτήσει δεξιότητες για να γίνει αργότερα μηχανικός, αρχιτέκτονας ή τεχνολόγος. Ακόμα και σήμερα, μόλις το 11% των μηχανικών είναι γυναίκες, μόνο το 25% του εργατικού δυναμικού του κλάδου τεχνολογίας είναι γυναίκες και μόνο το 15% των πρωτοετών φοιτητών σε πολυτεχνικά τμήματα είναι γυναίκες. Έτσι, αναλογιστείτε την επίδραση που θα είχε ο σχεδιασμός, η κατασκευή και η μαζική προσφορά παιχνιδιών που θα ενέπνεαν τα νεαρά κορίτσια ώστε να εξοικειωθούν με την επίλυση πρακτικών προβλημάτων, την συναγωγή τεχνικών συμπερασμάτων, και τον μαθηματικό πειραματισμό!Φανταστείτε νεαρά κορίτσια στο μέλλον, αντί να παίζουν με πριγκίπισσες ή κούκλες, να οικοδομούν εκατοντάδεςlego, να επιλύουν μαθηματικούς γρίφους και να προτείνουν αρχιτεκτονικά σχέδια.

Έτσι, την επόμενη φορά που θα πάτε για να αγοράσετε ένα δώρο για ένα κορίτσι, σκεφτείτε μήπως παραλείψετε το διάδρομο με τις κούκλες και προτιμήσετε τα παιχνίδια που ενθαρρύνουν την επιστήμη και την τεχνολογία! Δεν είναι αλήθεια κατ’αρχήν απογοητευτικό ότι εξακολουθούν να υπάρχουν ξεχωριστές λίστες παιχνιδιών για αγόρια και παιχνιδιών για κορίτσια; Η επιλογή παιχνιδιών για μικρά παιδιά είναι ιδιαίτερασημαντική, γιατί τα παιδιά αναπτύσσουν την ταυτότητα του φύλου και είναι ιδιαίτερα επιρρεπή σε στερεοτυπίες ως προς το φύλο. Θα σκεπτόσασταν να αγοράσετε ένα κιτ για κορίτσια με το οποίο να κατασκεύαζε και να σχεδίαζε διάφορα πράγματα σαν να επρόκειτο να γίνει ηλεκτρολόγος, μηχανολόγος ή πολιτικός μηχανικός;

Εν τω μεταξύ, τα συμβατικά παιχνίδια εκτοπίζονται όλο και περισσότερο από τα ηλεκτρονικά και τα gadgets ως τα πλέον δημοφιλή δώρα για τα παιδιά. Ίσως οι γονείς θα έπρεπε να επιτρέπουν στις κόρες τους να παίζουν βιντεοπαιχνίδια, αν θέλουν να τις εξοικειώσουν από νωρίς με μια σταδιοδρομία στην επιστήμη των υπολογιστών.

Τα νεαρά κορίτσια είναι ακόμη και σήμερα πλημμυρισμένα με πριγκίπισσες, αστέρια της ποπ, ρούχα, σετ μακιγιάζ και διακόσμησης. Πόσα κορίτσια παρακολουθούν μαθήματα ρομποτικής και coding; Εν τω μεταξύ, τα αγόρια περιβάλλονται από παιχνίδια μαθηματικών και επιστήμης, παιχνίδια κατασκευών, παζλ και σπαζοκεφαλιές. Με τα παιχνίδια αυτά αναπτύσσουν χωρικές και υπολογιστικές δεξιότητες και έτσι αρχίζουν πρώιμα να ενδιαφέρονται για την επιστήμη, την τεχνολογία, την μηχανική και τα μαθηματικά. Τα κορίτσια σε αυτούς τους τομείς μένουν πίσω.

Ας φροντίσουμε λοιπόν και τα κορίτσια να ενδιαφερθούν για όλα αυτά! Αξίζει τον κόπο!