Skip to main content

Πόσο καλό κάνει το παιχνίδι στο... διάβασμα;

«Δεν θα παίξεις αν δεν τελειώσεις τα μαθήματά σου!». Πόσες φορές άραγε έχουμε ακούσει αυτή τη φράση ως παιδιά ή την έχουμε πει ως γονείς;

Τι θα γινόταν, όμως, αν η φράση ήταν «Τελείωσε τα μαθήματά σου για να παίξεις!»;

Τα οφέλη του παιχνιδιού είναι πολλά και αγγίζουν διάφορες πτυχές της προσωπικότητας ενός παιδιού. Έρευνες έχουν δείξει ότι, πέρα από τις ευεργετικές ιδιότητες του παιχνιδιού στην ανάπτυξη των αισθήσεων, τη συναισθηματική και ηθική διαμόρφωση και την κοινωνική προσαρμογή, συμβάλλει θετικά στην προετοιμασία του παιδιού για το σχολείο.

Έτσι, γονείς και πρόσωπα που φροντίζουν τα παιδιά εκπαιδεύτηκαν σε παιχνίδια φαντασίας που περιλάμβαναν αριθμούς, χρώματα, σύμβολα, λεξιλόγιο και ανάγνωση και κλήθηκαν να συμμετέχουν στο παιχνίδι των παιδιών τους, εμπλέκοντας τις παραπάνω δεξιότητες.

Οι ερευνητές βρήκαν ότι τα παιδιά που έπαιζαν με αυτόν τον τρόπο με τους γονείς ή τα πρόσωπα που τα φροντίζουν σημείωσαν σημαντική βελτίωση στην προετοιμασία τους για το σχολείο και ήταν πιο δεκτικά στις νέες πληροφορίες και γνώσεις που δέχονταν στο σχολικό περιβάλλον, συγκριτικά με παιδιά που δεν έπαιζαν με τους γονείς τους.

Τέτοιου είδους παιχνίδια φαντασίας ανάμεσα στους γονείς και τα παιδιά είναι ένας τρόπος φροντίδας που ευχαριστεί και τις δυο πλευρές, δίνει τη δυνατότητα εκμάθησης νέων δεξιοτήτων και απόκτησης νέων γνώσεων. Ταυτόχρονα τα παιδιά μπορούν να προετοιμάζονται κατάλληλα για τις σχολικές τους υποχρεώσεις.

Επομένως, είναι πιο ωφέλιμο να ασχοληθούμε με την ουσιαστική γνωστική ανάπτυξη των παιδιών στην καθημερινότητά τους (δηλαδή με την εξάσκηση της επεξεργασίας νοητικών πληροφοριών και μνήμης) όχι μόνο στο σχολικό πλαίσιο αλλά και στο σπίτι.

Παράλληλα χρειάζεται να αφιερώσουμε λίγο χρόνο στα παιδιά για να παίξουμε μαζί τους ώστε να ενισχύσουμε ακόμη περισσότερο τη σχέση μας μαζί τους, πράγμα που σίγουρα θα αναπτύξει και τις διαπροσωπικές τους δεξιότητες.

Το διάβασμα και η ολοκλήρωση των σχολικών υποχρεώσεων είναι το φυσικό επακόλουθο της σχολικής διαδικασίας και ως τέτοιο είναι καλό να το αντιλαμβάνονται τα παιδιά και όχι ως μια ακόμη επιβολή και απαίτηση των γονέων.

*Της Δέσποινας Χατζηγρηγοριάδου, Ψυχολόγου Α.Π.Θ, ειδίκευση στη Σχολική Ψυχολογία