Skip to main content

Πώς να βοηθήσετε στην ανάπτυξη του εγκεφάλου του μωρού σας

Η Audrey van der Meer, επικεφαλής ερευνητής και καθηγητής νευροψυχολογίας της ανάπτυξης, χρησιμοποιώντας την προηγμένη τεχνολογία ηλεκτροεγκεφαλογραφίας (EEG), διαπίστωσε ότι η ανάπτυξη του εγκεφάλου, των αισθήσεων και των κινητικών δεξιοτήτων συμβαίνουν ταυτόχρονα. Άρα, τα βρέφη μαθαίνουν περισσότερο, όταν μπορούν να εξερευνήσουν διαφορετικά υλικά και νέα περιβάλλοντα.

Υπάρχουν πολλοί τρόποι με τους οποίους οι γονείς μπορούν να ενισχύσουν τα βρέφη κατά τη διάρκεια του πρώτου έτους. Ο Alyson Shaw, παιδίατρος στο Νοσοκομείο Παίδων του Ανατολικού Οντάριο, υποστηρίζει:

Το νεογέννητο δεν χρειάζεται πραγματικά τίποτα περισσότερο από έναν φροντιστή που είναι πρόθυμος να ανταποκριθεί στις ανάγκες του και να αλληλεπιδράσει μαζί του. Κρατώντας το και παρατηρώντας τις εκφράσεις του προσώπου του, βοηθάτε το βρέφος να εξοικειωθεί περισσότερο με το πρόσωπό σας. Μπορείτε, επίσης, να τονώσετε τον εγκέφαλο του νεογέννητου σας τραγουδώντας ή να διαβάσετε δυνατά, κατά προτίμηση από βιβλία με σελίδες έντονα χρωματισμένες.

Στους 3 μήνες, καθώς τα βρέφη γίνονται πιο κινητικά και αρχίζουν να φτάνουν αντικείμενα, είναι σημαντικό να εκθέτετε το μωρό σας σε μια ποικιλία υφών. Οι γονείς μπορούν να το κάνουν αυτό δίνοντάς τους διαφορετικά αντικείμενα για να εξερευνήσουν. Ενώ, έχοντας το μωρό να κοιτάζει τον εαυτό του στον καθρέφτη, το βοηθάτε στην αναγνώριση του προσώπου του.

Στους 6 μήνες προτείνει οποιοδήποτε είδος παιχνιδιού που θα βοηθήσει τις κινητικές ικανότητες του. “Αλλά το πιο σημαντικό πράγμα,” λέει και πάλι, “είναι να έχουμε έναν φροντιστή που θα αλληλεπιδρά με αυτούς πρόσωπο με πρόσωπο”.

Στους 9 μήνες, καθώς το μωρό σας αρχίζει να μπουσουλάει, ενθαρρύνετέ το να παίξει με μια μπάλα και να την παρακολουθήσει, καθώς φεύγει μακριά, λέει ο Shaw. Αυτό κινητοποιεί το μωρό να την κυνηγήσει. Κάντε ερωτήσεις στο βρέφος και συζητήστε μαζί του για να ενισχύσετε την ομιλία του.

Τέλος στον 1 χρόνο, ο Shaw προτείνει τις βόλτες και την έκθεση στον κόσμο, ενώ όσον αφορά στις ηλεκτρονικές συσκευές, όπως λέει “Δεν υπάρχουν στοιχεία ότι τα μωρά χρειάζονται συσκευές οθόνης για μάθηση σε αυτήν την ηλικία”. “Στην πραγματικότητα, η Καναδική Παιδιατρική Εταιρεία δεν συνιστά την χρήση της οθόνης έως την ηλικία των δύο ετών.” “Αυτό που πραγματικά βοηθάει είναι η προσωπική αλληλεπίδραση με έναν φροντιστή».

Της Ιωάννας Μπάτζου, Ψυχολόγου Α.Π.Θ. – Νηπιαγωγού Πανεπιστημίου Ιωαννίνων