Skip to main content

Πολύτιμες συμβουλές για τη διατροφή και την άσκηση στην εγκυμοσύνη

Πόσο βάρος πρέπει να πάρω; Πότε είναι πολλά τα κιλά; Τι πρέπει να τρώω; Μπορώ να ασκούμαι τώρα που είμαι έγκυος; Αχ, είναι τόσα πολλά τα ερωτήματα που προκύπτουν όταν μένεις έγκυος!

Η ειδικός μας απαντά σε όλα:

Η αύξηση του βάρους σε μια κανονική εγκυμοσύνη είναι το αποτέλεσμα μιας φυσιολογικής διαδικασίας που σκοπό έχει να υποστηρίξει την αύξηση του εμβρύου και της μητέρας. Το περισσότερο από αυτό οφείλεται στα προϊόντα κύησης.

Μια φυσιολογική αύξηση βάρους για τις περισσότερες υγιείς γυναίκες είναι 11 - 15 kg, με βάση όμως τις σύγχρονες συστάσεις η προτεινόμενη αύξηση βάρους καθορίζεται ανάλογα με το βάρος, την ηλικία και το ύψος της εγκύου.

Υποθερμιδικά διαιτολόγια δεν ενδείκνυνται κατά την διάρκεια της εγκυμοσύνης καθώς είναι πιθανόν να επηρεάσουν την αύξηση του εμβρύου και το βάρος γέννησης.

Προτερινόμενη πρόσληψη βάρους στην εγκυμοσύνη βάσει του Δείκτη Μάζας Σώματος (ΔΜΣ):

Διατροφικές συμβουλές

• Κατανάλωση εβδομαδιαία κόκκινου κρέατος όπως μοσχάρι ή κιμά (1 φορά την εβδομάδα), λευκού κρέατος όπως κοτόπουλο, θαλασσινά, ψάρι, όσπρια αλλά και υγιεινού λίπους όπως ξηροί καρποί

• Κάλυψη των αναγκών σε θρεπτικά συστατικά

• Ποικιλία στα τρόφιμα

• Αύξηση κατανάλωσης τροφίμων ολικής άλεσης, πράσινων, κόκκινων και κίτρινων φρούτων και λαχανικών

Καλή ενυδάτωση με κατά μέσο όρο 8 – 10 ποτήρια υγρών την ημέρα (νερό, χυμοί, ροφήματα κ.λπ.), που θα πρέπει να αυξάνεται όταν υπάρχει φυσική δραστηριότητα στο καθημερινό πρόγραμμα της εγκύου.

• Οι γυναίκες που είναι έγκυες ή σκοπεύουν να ξεκινήσουν εγκυμοσύνη δεν πρέπει να καταναλώνουν καθόλου οινοπνευματώδη ποτά. Το αλκοόλ σχετίζεται με γενετικές ανωμαλίες, νοητική υστέρηση και διαταραχές στην ανάπτυξη του εμβρύου.

• Η καφείνη μπορεί να περάσει αμέσως τον πλακούντα και να επηρεάσει τον καρδιακό ρυθμό και την αναπνοή του εμβρύου. Μία συνετή οδηγία είναι η αποφυγή κατανάλωσης καφείνης σε ποσότητες μεγαλύτερες των 200mg/ ημέρα, δηλαδή περίπου 1 -2 φλιτζάνια ημερησίως.

Αποφυγή κατανάλωσης καπνιστών ή ωμών ψαριών, άψητων ή λιγότερο ψημένων κρεάτων, μη παστεριωμένου γάλακτος, όχι καλά πλυμένων λαχανικών και φρούτων που καταναλώνονται με φλούδα, μεγάλων ψαριών, π.χ. ξιφίας, λόγω βαρέων μετάλλων που δρουν ως νευροροξίνες προκαλώντας δυσμενείς επιπτώσεις στην ανάπτυξη του εγκεφάλου του εμβρύου, και πιο αραιή κατανάλωση ωμών τυριών.

Προσοχή: Γυναίκες που αποκλείουν ομάδες τροφίμων θα πρέπει να συμβουλευθούν έναν διαιτολόγο.

Οφέλη άσκησης στην εγκυμοσύνη

Προτείνεται ήπιας μορφής άσκηση όπως περπάτημα, κολύμβηση, τρέξιμο, αεροβική γυμναστική, στατικό ποδήλατο.

Τα οφέλη είναι πολλά:

• Μείωση κινδύνου εμφάνισης διαβήτη κύησης και υπέρτασης λόγω της κύησης

• Μείωση πόνου χαμηλά στη μέση

• Μείωση πρόσληψης υπερβολικού βάρους και πρόκλησης θρόμβων

• Αντενδείκνυνται ασκήσεις που αυξάνουν τον κίνδυνο πτώσης ή απαιτούν ισορροπία, είτε ασκήσεις με μπάλα, αναερόβιες ασκήσεις και άρση βαρών.

• Επίσης αντενδείκνυται άσκηση σε υπέρταση κύησης διότι μπορεί να προκληθεί τοξαιμία, προεκλαμψία, αιμοραγία στο 2ο ή 3ο τρίμηνο και πρόωρος τοκετός.