Skip to main content

Μήπως έκανα λάθος που το πήγα παιδικό σταθμό;

Όταν εργάζεσαι και το παιδί σου μεγαλώνει, οι επιλογές δεν είναι και πολλές. Ή πρέπει να πάρεις μια γυναίκα να στο κρατάει στο σπίτι ή να το πας στον βρεφικό/ παιδικό σταθμό. Ακόμα όμως κι εάν δεν δουλεύεις, σκέφτεσαι ότι είναι καλύτερο για το παιδί να βγει από το περιβάλλον του σπιτιού σιγά σιγά. Είναι όμως καλύτερο;

Η Δέσποινα Χατζηγρηγοριάδου, ψυχολόγος Α.Π.Θ, με ειδίκευση στη Σχολική Ψυχολογία, μας μιλάει για την επίδραση που έχει ο παιδικός σταθμός στα παιδιά μας:

Ζούμε σε μια κοινωνία όπου οι καθημερινές απαιτήσεις και υποχρεώσεις των γονέων αυξάνονται και δεν επιτρέπουν σε μια μητέρα ή έναν πατέρα να αναλάβει εξ ολοκλήρου τη φροντίδα του παιδιού στην ευαίσθητη προσχολική ηλικία.

Έτσι, λοιπόν, οι παιδικοί σταθμοί είναι μια αναπόφευκτη πραγματικότητα και γίνονται αντικείμενο μελέτης από ερευνητές για να ανακαλύψουν εάν οι παιδικοί σταθμοί έχουν επιδράσεις στα παιδιά.

Τα ευρήματα των πρώτων ερευνών έδειξαν ότι τα παιδιά που τα φροντίζουν μη μητρικά πρόσωπα έχουν λιγότερες πιθανότητες ανάπτυξης ασφαλή δεσμού με τη μητέρα τους από τα παιδιά που δέχονται τη μητρική φροντίδα.

Άλλοι ερευνητές βρήκαν ότι η ανάπτυξη των παιδιών δεν επηρεάζεται αρνητικά όταν η φροντίδα που δέχονται από τα μη μητρικά πρόσωπα είναι καλής ποιότητας.

Ωστόσο, το ενδιαφέρον επικεντρώνεται περισσότερο στο είδος της φροντίδας που δέχονται τα παιδιά κι όχι τόσο στα πρόσωπα που το φροντίζουν.

Για παράδειγμα, τα παιδιά που είχαν από μικρή ηλικία φροντίδα υψηλής ποιότητας, βρέθηκαν να είναι πιο κοινωνικά στο σχολείο αλλά και μπορούσαν να επιβληθούν περισσότερο στα άλλα παιδιά. Επιπλέον, η καλής ποιότητας φροντίδα σε παιδικό σταθμό μπορεί να μειώσει τις αρνητικές επιπτώσεις της ανατροφής ενός παιδιού σε ένα οικογενειακό περιβάλλον μεγάλης ψυχικής πίεσης.

Σε γενικές γραμμές, οι παράγοντες που κρίνουν έναν παιδικό σταθμό καλής ποιότητας είναι:
- Ο αριθμός των παιδιών στον χώρο δραστηριοποίησής τους
- Η αναλογία των βρεφονηπιοκόμων και των παιδιών,
- Το χαμηλό ποσοστό αλλαγής προσωπικού
- Η μόρφωση και εκπαίδευση των βρεφονηπιοκόμων
- Το ευρύ φάσμα δραστηριοτήτων των παιδιών και οι εξοπλισμένοι χώροι.

Επομένως, τα παιδιά δεν επηρεάζονται σημαντικά όταν δέχονται τη φροντίδα από μη μητρικά πρόσωπα. Τα όποια αρνητικά αποτελέσματα είναι συναισθηματικής φύσεως και τα θετικά αποτελέσματα είναι περισσότερο στην κοινωνικότητα των παιδιών αλλά και στη νοητική ανάπτυξή τους.

Το σημαντικότερο όλων είναι το παιδί να μεγαλώνει σε περιβάλλον με θετικά πρότυπα και υψηλής ποιότητας φροντίδα είτε στο σπίτι είτε στον παιδικό σταθμό.