Skip to main content

Κολλημένο στο tablet; Να πώς θα το βοηθήσετε

Smartphones, tablets, video games, η τεχνολογία μπαίνει στη ζωή των παιδιών μας από πολύ νωρίς. Και είναι τέλειο να ακολουθούν τις εξελίξεις. Πότε όμως η τεχνολογία γίνεται εξάρτηση; Ποιοι είναι οι κίνδυνοι και πώς θα βάλουμε όρια και κανόνες;

Όταν εμείς οι γονείς ήμασταν παιδιά η μόνη τεχνολογία που είχαμε στο σπίτι ήταν το τηλέφωνο (σταθερό εννοείται) και η τηλεόραση με τα κρατικά κανάλια-και χωρίς τηλεκοντρόλ. Και παίζαμε. Στο δρόμο, στο σπίτι, σε σπίτια φίλων, στην παιδική χαρά, στην αλάνα, στην πάνω γειτονιά. Παίζαμε πολύ.

Τότε τα πράγματα ήταν αλλιώς. Ευτυχώς η τεχνολογία προχώρησε και τα δεδομένα της επικοινωνίας και της πληροφόρησης άλλαξαν. Και τα δικά μας τα παιδιά, όπως κάναμε και μεις, θέλουν να παίζουν πολύ. Στο tablet και το κινητό. Κυρίως.

Μόνο που όταν ξεπερνιώνται τα όρια, όλο αυτό δεν μοιάζει καθόλου με παιχνιδάκι.

Σύμφωνα με την Αμερικανική Ακαδημία Παιδιατρικής:

Παιδιά μικρότερα των 2 ετών δεν θα έπρεπε καθόλου να εκτίθενται σε «οθόνες»,

ενώ μικρά παιδιά ηλικίας άνω των 2 ετών δεν θα έπρεπε να εκτίθενται σε οθόνες περισσότερο από 1-2 ώρες την ημέρα.

Και ποιος δεν έχει τσακωθεί με τα παιδιά του για αυτό το θέμα; Ποιος από εμάς δεν τα έχει βάλει τιμωρία γιατί ξεπέρασαν τα όρια της χρήσης, γιατί ξεχάστηκαν και έπαιξαν παραπάνω ώρα, γιατί επίμονα ζητούσαν το δικό μας κινητό για να κατεβάσουν εφαρμογές ή να μπουν στο facebook;

Όμως, η μέθοδος «κατάσχεση της συσκευής» μπορεί να αποτύχει και να έχει αντίθετα αποτελέσματα, προκαλώντας άγχος και συμπτώματα στέρησης στο παιδί.

Ας δούμε με ποιους τρόπους θα βοηθήσουμε το παιδί μας να βρει την ισορροπία στη σχέση του με την τεχνολογία:

  • Οι γονείς πρέπει να αποτελούμε πρότυπο προς μίμηση. Τι περιμένουμε όταν ζητάμε από το παιδί να αποσυνδεθεί την ώρα του φαγητού ενώ εμείς είμαστε με τη σαλάτα στο ένα χέρι και το κινητό στο άλλο;
  • Χρησιμοποιήστε εφαρμογές για την παρακολούθηση και τον περιορισμό της χρήσης του smartphone και του tablet. Υπάρχει μια σειρά από εφαρμογές που μπορούν να περιορίσουν τη χρήση δεδομένων, τα γραπτά μηνύματα και την περιήγηση σε ορισμένες ώρες της ημέρας, επιβάλλοντας διαλείμματα.
  • Επιβάλλετε ζώνες ελεύθερες από το τηλέφωνο. Περιορίστε τη χρήση των smartphones και των tablets σε έναν κοινό χώρο του σπιτιού, όπου μπορείτε άμεσα να επιβλέπετε τη δραστηριότητα και τους χρονικούς περιορισμούς του παιδιού. Απαγορεύστε τα τηλέφωνα στο τραπέζι και στα υπνοδωμάτια και επιμείνετε στην απενεργοποίησή τους μετά από μια ορισμένη ώρα τη νύχτα.
  • Ενθαρρύνετε άλλα ενδιαφέροντα και κοινωνικές δραστηριότητες. Ξεκολλήστε το παιδί από τις οθόνες και μυήστε το σε χόμπι και δραστηριότητες, όπως ομαδικά αθλήματα και συλλόγους. Περάστε χρόνο με την οικογένεια χωρίς τεχνολογία.
  • Συζητήστε με το παιδί σας για ό,τι το απασχολεί. Μήπως υπάρχει κάποιο πρόβλημα στο σχολείο, μήπως κάτι το βασανίζει;
  • Ζητήστε βοήθεια. Οι έφηβοι μπορεί να αγνοούν επιδεικτικά τους γονείς τους αλλά κάποιον τρίτο ίσως τον ακούσουν. Όπως τον προπονητή τους, τον γιατρό σας, κάποιον αγαπημένο οικογενειακό φίλο.
  • Τέλος, εάν δείτε ότι το πρόβλημα συνεχίζεται, απευθυνθείτε σε κάποιον ειδικό. Μην το καθυστερείτε.