Skip to main content

Η κόρη μου είναι 6 ετών και με ρωτάει για τον Έρωτα! Τι να της πω;

Η ημέρα του Αγίου Βαλεντίνου σήμερα και παντού κυριαρχούν κόκκινα μπαλόνια, αρκουδάκια, καρδούλες και ένα κλίμα που εξυμνεί την αγάπη και τον έρωτα, δεδομένου ότι ο Άγιος Βαλεντίνος αποτελεί τον προστάτη των απανταχού ερωτευμένων.

Τι συμβαίνει όμως όταν τα παιδιά μας ρωτούν να μάθουν περισσότερα για τον έρωτα και την αγάπη; Πώς διαχειριζόμαστε τις ερωτήσεις τους, ιδιαίτερα κατά την ευαίσθητη περίοδο της πρώτης παιδικής ηλικίας;

<<Μαμά, τι είναι ο έρωτας και η αγάπη; >>, <<Τι συμβαίνει όταν δυο άνθρωποι αγαπιούνται; >> ,<<Μπαμπά, μου αρέσει η Ελένη. Την αγαπώ>>. Όλες οι παραπάνω απορίες - δηλώσεις των παιδιών, που συνήθως λαμβάνουν χώρα σε ανύποπτο χρόνο, φέρνουν τους γονείς σε αμηχανία. Μερικοί αντιδρούν γελώντας, κάποιοι αγχώνονται μη γνωρίζοντας πώς να διαχειριστούν το ευαίσθητο αυτό θέμα, ενώ άλλοι προσπαθούν να εκμαιεύσουν από το παιδί όσες περισσότερες πληροφορίες μπορούν.

Ήδη από το νηπιαγωγείο και ιδιαίτερα κατά τις πρώτες τάξεις του δημοτικού, τα παιδιά διέρχονται από ένα φυσιολογικό στάδιο συναισθηματικής ανάπτυξης κατά το οποίο αποκόπτονται από την προσκόλληση στην οικογένεια προκειμένου να ανεξαρτητοποιηθούν ψυχοσυναισθηματικά και να ενσωματωθούν στον δικό τους κοινωνικό περίγυρο.

Το σχολείο και η ομάδα των συνομήλικων με τους οποίους το παιδί μοιράζεται τον χρόνο του, τα κοινά ενδιαφέροντα, το παιχνίδι και τα μυστικά του, αποτελεί ένα ισχυρό πυρήνα ανάπτυξης στενών διαπροσωπικών σχέσεων και ισχυρών συναισθημάτων.

Σε αυτό το στάδιο, τα παιδιά μπορεί για πρώτη φορά να αναφέρουν ότι αγαπούν έναν συμμαθητή/συμμαθήτρια και τα συναισθήματα αυτά, αν και παροδικά είναι αληθινά.

Όταν τα παιδιά μας δηλώνουν ότι είναι ερωτευμένα είναι σημαντικό να είμαστε εκεί για αυτά προκειμένου να τα ακούσουμε, χωρίς να τα βομβαρδίζουμε με πολλές ερωτήσεις για τις οποίες το παιδί ενδεχομένως να μην είναι σε θέση ή να μην μπορεί να διαχειριστεί.

Επίσης, τα παιδιά είναι πολύ ευαίσθητα σε σχέση με τα συναισθήματά τους και το πού επιλέγουν να τα <<ακουμπήσουν>>. Επομένως και εμείς ως γονείς ωφελούμε να τα διαχειριστούμε με ευαισθησία και σεβασμό, αποφεύγοντας να γελάσουμε ή τα κοροϊδέψουμε όταν προβούν σε μια τέτοια αποκάλυψη.

Τα παιδιά ηλικίας 4-6 ετών συχνά εκφράζουν απορίες σχετικά με το πώς γίνονται τα παιδιά ή ρωτούν σχετικά με λέξεις που ενδεχομένως να έχουν ακούσει στην τηλεόραση, όπως τι είναι το sex.

Συζητάμε με το παιδί για την σύλληψη, την εγκυμοσύνη και τον τοκετό, με απλό και κατανοητό τρόπο, προσαρμοσμένο στο ηλικιακό του επίπεδο και πάντοτε με την χρήση εικονογραφημένων βιβλίων. Ακόμη συζητάμε γύρω από ποια γλώσσα και συμπεριφορά είναι κοινωνικά αποδέκτες και εξηγούμε στο παιδί ποια πρέπει να είναι τα όρια του σε σχέση με τον χειρισμό του σώματός του.

Είναι σημαντικό για το παιδί να γνωρίζει ότι το σώμα του ανήκει στο ίδιο, και οφείλει να αρνηθεί οποιαδήποτε συμπεριφορά το κάνει να νιώθει άβολα ακόμη και όταν έρχεται από κάποιο μέλος της οικογένειας.

Τέλος, δίνουμε στο παιδί μας να καταλάβει ότι τα συναισθήματα αγάπης και έρωτα είναι φυσιολογικά και θυμόμαστε ότι αποτελούν φυσιολογική εξέλιξη της διαδικασίας κοινωνικοποίησης και ψυχοσυναισθηματικής του ωρίμανσης.